Er vi gira på krig eller?
Call of duty er i år brakt til oss av Sledgehammer games og det i andre verdenskrig. De som først mente det var en god ide med Exo-movement har nå fjernet det og gått back to formula. Sledgehammer har virkelig strategien inne.
- Del 1: Introduser Exo-movement: Innovativt som F!
- Del 2: Folk blir lei av Exo movement etter tre spill med samme shaiten.
- Del 3: Sledgehammer får creds for å fjerne det (mind you, ved første sjanse de fikk)
Call of Duty World War Two, det er vanskelig å si, så jeg kommer til å kalle det for Cod ‘17 fra nå av.
Jeg har spilt omtrent annen hvert call of duty siden world at war (på wii av alle ting) og er praktisk talt vokst opp med hva WWII prøver å gjøre her. Det siste COD spillet jeg faktisk likte og brukte tid på var Black Ops II og for første gang siden Super Mario Galaxy er jeg faktisk litt hypet på et spill. Jeg tør som regel ikke være hypet på spill, for de som hyper deg opp er mennesker ansatt kun for å hype deg opp, selvfølgelig kan du ikke stole på dem. Ingen av dere kan det. Slutt å forhåndsbestille som jeg har gjort her.
Jeg er faktisk litt hypet på WWII. Back to formula som, til tross for det jeg sa tidligere, er faktisk en god ide etter min mening. Det funket fett for Battlefield, nå gjelder det å se om Sledgehammer fanget noe av den samme atmosfæren.
Så hva synes jeg etter å ha spilt X timer av Betaen?
Jeg synes det er bra! Jeg trives i 2. verdenskrig, på samme måte som jeg trives på hytta, kjente kår og barndomsminner.
Det er noe med det superfuturistiske som tar meg ut av opplevelsen. Jeg føler meg som tilskuer fra utsiden, og jeg ser på et spetakkel mer flashy en verdens mest ettersøkte blotter.
Her er ting mer som det burde være. Det føles mer autentisk. Det er et bra nøkkelord, faktisk, autentisitet. Det føles mer ekte enn f. eks.Advanced Warfare, eller som jeg kaller det: 12 Kaniner med kløe i knærne. Andre verdenskrig er rett og slett mer autentisk med beina på bakken og en realistisk setting. Dvs, det er kun så realistisk som du forventer et Call of Duty-spill å være, det er fortsatt run and gun fast pace arcade action, men alt dette i en realistisk setting er mye mer engasjerende enn å, si, drepe Jon Snow på månen.
Samtidig håper jeg ingen forventet revolusjonerende gameplay heller, dette er Call of Duty, hvis du ikke merket det. Spillet kontrolleres fort og gjort som alle de andre, minus trampolinene. I betaen har vi fått smake på TDM, Domination, Hardpoint og WAR og med unntak av sistnevnte, er alle gamemodes er som forventet av Call of Duty, så det er lettere å snakke om forskjellene fra forrige spill enn å ta for seg alt i betaen.
For eksempel: Husker du hvordan Sledgehammer skrøt av å ha fjernet Create a Class? Har de det? Nja, altså kall det var du vil, men du lager fortsatt opptil fem sett med våpen og utstyr, men det er litt forenklet. Du velger våpen, tilbehør og granater, men du kan ikke lengre omrokkere med 10 poeng som BO2 introduserte, alt har bestemte “slots”.
Spillet funker mekanisk, overraskende nok, og alt som mangler er enda mer MP ting og en ordentlig Campaign
Det nye er at du velger deg en av fem Divisions for hvert sett. Hver av dem har én unik egenskap som man kan utvikle ved å levle opp i divisjonen sin. Infantry – bayonet, som jeg nesten ikke kan unngå å sammenlikne med Battlefield 1. Airborne får en lyddemper, Armored – et stativ til gunnern, Mountain er bare skikkelig flinke på sniping og Expeditionary har de jævla flammehaglene! Jo mer du spiller hver Division, jo flere unike egenskaper får du. Så det er egentlig bare Perks med ekstra steg. Næh, jeg bare tullet. Det funker bra. Jeg liker at man jobber seg opp mot det, og at det er knyttet til en spesifikk rolle fremfor å bare velge seg en perk.
Det du kanskje er mest nysgjerrig på er den “nye” gamemoden WAR! (HUH) Den er faktisk ganske engasjerende. I betaen spilles WAR på én bane, hvor de allierte leder et angrep på tyske Antiluftsfartøy-kanoner. Matchen er delt i 4 deler. 1 – Ta over huset, 2 – lag en bro, 3 – Spreng en ammoboks, 4 – Led tanken deres til målene, escort-mission. Jeg liker denne gamemoden. Du kan bygge vegger og sette opp turrets. Man kan endre på innganger og lage seg et bra vantage point. Dessverre, det er ikke bare å sprenge en vegg, det er på forhåndsbestemte steder, men det skaper variasjon til en viss grad. Det er engasjerende å måtte bygge opp forsvarslinjen sin før fienden angriper igjen. Alt dette funker bra, som en smaksprøve. Jeg håper Sledgehammer har enda mer på lur. Hvis alle War-banene kun bruker snekkersimulatoren blir jeg skuffet. Det finnes så veldig mange flere muligheter
Kanskje de kan ha en trapp man kan bygge og rive ned, feller, nedskytbare vakttårn og lignende. Det er MANGE muligheter og jeg håper Sledgehammer benytter seg av dem.
Spillet er også ganske forferdelig, akkurat som jeg liker det. Så vidt jeg har sett så er det ikke helt på nivået til WAW hvor man mistet hele overkroppen av å bli truffet av en granat, men det er fortsatt traumatiserende nok. Hvis noen blir drept av brann vandrer personen brennende rundt ganske lenge.
For jeg synes det er litt viktig at når man først lager et spill om slike seriøse ting burde man ta med lærepengen om at krig… egentlig ikke er noe særlig. I hvertfall hvis du forventer å tas seriøst.
Og når vi er inne på det, en ting jeg virkelig ikke liker, de tok med den jævla vinnersirkelen i dette spillet også, hvor de tre beste spillerne står og ser dramatiske ut etter en match. Greit nok at de får creds, men når vi ser disse tre mennene som akkurat har vært igjennom noe av det værste et menneske kan være igjennom og stå og klappe ironisk til tyskerne faller konseptet liksom litt sammen. Når de står og gjør narr av taperlaget med en dans mister spillet all autentisitet. Det eneste som mangler er at det fulle spillet kommer med en Hitler som dabber kommer jeg **** meg til å klikke!!!
Men ja, jeg er faktisk litt hypet nå. Spillet funker mekanisk, overraskende nok, og alt som mangler er enda mer MP ting og en ordentlig Campaign, som i hvertfall jeg synes er ganske viktig. Burde ikke være så vanskelig.